C01 JK INDUK HAL EHWAL MURID (HEM)
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : Pn. Faizah bt Mohd Haniffa
Penolong Setiausaha : Cik Vesallini a/p Ramalingam
AJK
Guru Data
Penyelaras APDM
Ketua Penyelaras Tingkatan
SU JK Sahsiah Dan Disiplin Murid
SU JK 3K (Unit Keselamatan)
SU JK 3K (Unit Kebersihan / Keceriaan / Pencegahan Denggi)
SU JK 3K (Unit Kesihatan)
SU JK Bimbingan dan Kaunseling
SU JK Bantuan dan Kebajikan
SU JK Skim Bantuan Buku Teks (SPBT)
SU JK Kantin
SU Keselamatan Bangunan, Penyelenggaraan Perabot & Kemudahan Fizikal
BIDANG TUGAS
Mengadakan mesyuarat sekurang-kurang dua (2) kali setahun
Menentukan dasar dan hala tuju pengurusan hal ehwal murid sekolah.
Merancang dan mengurus pengoperasian hal ehwal murid di sekolah.
Merancang dan mengawal pengurusan sumber berkaitan hal ehwal murid di sekolah.
Mengenal pasti dan menyelesaikan isu dan permasalahan berkaitan hal ehwal murid di sekolah.
Merancang, memantau, menilai dan menambahbaik pelaksanaan program dan aktiviti hal ehwal murid di sekolah.
Membina hubungan seranta dengan ibu bapa, komuniti dan pihak yang berkepentingan.
Melapor dan mendokumenkan program dan aktiviti berkaitan hal ehwal murid di sekolah.
Mengurus dan menyelia pengoperasian bilik-bilik khas berkaitan hal ehwal murid.
Merancang, menyusun dan melaksanakan program-program dan aktiviti-aktiviti untuk meningkatkan tahap pencapaian sekolah di bidang pengurusan kokurikulum, keceriaan, kebersihan, kesihatan dan keselamatan (3K).
Membuat penilaian kendiri tahap pencapaian sekolah berdasarkan keputusan Pelaporan Sekolah Menengah.
Melaksanakan tugas PPS di bawah komponen terlibat untuk mengurus pelaporan SKPMg2.
Subkomponen Pengurusan Hal Ehwal Murid adalah seperti yang berikut:
(A) Pengurusan Kelas
(B) Pembangunan Modal Insan
(C) Pendaftaran, Pertukaran Dan Berhenti Sekolah
(D) Bantuan Dan Kebajikan
(E) Kantin
(F) Skim Pinjaman Buku Teks (Spbt)
(H) Program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa)
(I) Program Pendidikan Pencegahan Denggi (PPDe)
(J) Amalan Guru Penyayang
C02 JK PENGURUSAN DATA MURID
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Setiausaha : Cik Fatihah Binti Hanizuddin (Guru Data)
Penolong Setiausaha : Cik Yeap Lay Fen
AJK
Ketua Penyelaras APDM : Pn. Wong You Heong
Penyelaras Sesi Pagi : Cik Yeap Lay Fen
PenyelarasSesi Petang : Pn. Nazhani bt. Ismail
Ketua Penyelaras Tingkatan : Pn. Teoh Mooi Yann
Penyelaras Tingkatan 1 : Pn Nazhani bt Ismail
Penyelaras Peralihan/Tingkatan 2 : Pn. Mizan Adilliah bt Rudi
Penyelaras Tingkatan 3 : Cik Zuhaira Fadhilah bt Hamzah
Penyelaras Tingkatan 4 : Pn. Mageswari A/p Kalimuthu
Penyelaras Tingkatan 5 : Cik Nuri Fadila bt Lacatta
Penyelaras Tingkatan 6 : Dr Tan Ooi Leng Choo
Semua Guru Tingkatan
Penyelaras Sijil Berhenti/Surat Akuan Sekolah
Tingkatan 5 : Cik Chang Boon Jiun Pn. Indra a/p Kolan Davaloo
Tingkatan 6 : En. Ng Wooi Ling Pn. Teoh Mooi Yann
Ketua Penyelaras Penyebaran Maklumat Sekolah : Cik Rosnah Binti Malid Pn. Muna Binti Tarmizi
BIDANG TUGAS
Mengurus pendaftaran merangkumi proses pemakluman permohonan, pengesahan, penerimaan borang penempatan dan pengurusan data murid
Mengurus pendaftaran murid dari sekolah bukan kerajaan/swasta/ persendirian atau bukan warganegara yang telah mendapat kelulusan penempatan oleh Jabatan Pendidikan Negeri
Mendaftar maklumat murid ke dalam Buku Kemasukan Sekolah
Memastikan setiap murid mendapat nombor daftar sekolah
Mengemaskini data murid melalui Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM)
Menyemak dan mengumpul semua maklumat murid berkaitan SPBT, Kebajikan dan bantuan
Mengurus pertukaran murid merangkumi proses pengisian dan penyerahan borang pertukaran kepada ibu bapa / penjaga yang sah untuk diserahkan ke PPD
Mengumpulkan semula borang pertukaran yang telah diluluskan oleh PPD
Mengurus murid yang memohon berhenti atau tamat sekolah merangkumi proses permohonan, penyerahan fail murid dan juga pengeluaran sijil berhenti murid
Mengurus nama murid yang bertukar dan berhenti sekolah dalam APDM dengan bantuan Guru Admin APDM
Bekerjasama dengan agensi luar KPM dalam urusan berkaitan pendaftaran murid cicir.
Membuat verifikasi data murid sekurang-sekurangnya 2 kali setahun
C03 JK SAHSIAH DAN DISIPLIN MURID
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : En. Mohd Helmy Bin Ahmad Sharif (Ketua Guru Disiplin)
Penolong Setiausaha : Pn. Faizah bt Mohd Haniffa En. David Keasavan a/l Kanagalingam
AJK
Penyelaras Disiplin Tingkatan 1 : Pn. Faizah bt Mohd Haniffa Pn. Nurezzati bt Ali (Ptg)
Penyelaras Disiplin Peralihan / Tingkatan 2 : En. Mohammad Fikri b Zulkifli Pn. Nitthia A/P Katergaseh
Penyelaras Disiplin Tingkatan 3 : Pn. Intan Syafinazs bt. Ishak
Penyelaras Disiplin Tingkatan 4 : Cik Nur Syafiqah bt Abdullah
Penyelaras Disiplin Tingkatan 5 : En. Mohammad Akmal Bin Rosli
Penyelaras Disiplin Tingkatan 6 : Pn. Wong You Heong Pn. Tan Chan Chan
Pn. Suhana bt Isahak
Penyelaras SSDM (Merit) : Pn. Intan Syafinaz bt. Ishak (Per - 2)
Cik Nur Syafiqah bt Abdullah (3-5)
Cik Shameem Syazwani Binti Shah Jahan (5-6)
Penyelaras SSDM (Demerit) : En. Mohd Helmy Bin Ahmad Sharif (2-3)
En. David Keasavan a/l Kanagalingam (Per-1)
En. Mohammad Akmal Bin Rosli (4-5)
Guru Bimbingan dan Kaunseling : Semua Guru Bimbingan dan Kaunseling
(A) PENGURUSAN DISIPLIN
Jawatankuasa disiplin sekolah bertanggungjawab merancang dan mengurus hal-hal berkaitan dengan masalah disiplin dalam kalangan murid.
Semua guru ialah guru disiplin.
Memberikan pendedahan kepada semua guru tentang cara mengenal pasti murid- murid yang berisiko dalam kelas.
Bertanggungjawab mewujudkan iklim suasana harmoni, akrab serta selesa di sekolah.
Menggubal dan menyediakan peraturan sekolah.
Mewujudkan sistem rekod disiplin dan sistem pemantauan yang berkesan.
Membantu dan bekerjasama dengan guru bertugas harian menjaga disiplin.
Memberikan maklumat murid kepada unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) untuk bimbingan kepada murid berisiko.
Merancang bersama-sama UBK bagi mempertingkatkan disiplin di sekolah.
Pengurusan Murid Berisiko Cicir :
a. Penataran senarai dan maklumat murid berisiko cicir.
b. Bersama-sama UBK merancang dan melaksanakan program intervensi bagi murid berisiko cicir.
c. Bekerjasama dengan PIBG bagi mengatasi isu murid berisiko cicir.
d. Pemantauan kemajuan program intervensi murid berisiko cicir dilakukan oleh PGB atau PK HEM.
Mengemaskinikan maklumat murid dalam Sistem Sahsiah Disiplin Murid (SSDM)
Bersedia bertugas pada bila-bila masa terutama pada hari- hari yang difikirkan perlu seperti :
i. Hari terakhir peperiksaan awam
ii. Hari Sukan
iii. Hari Keluarga
iv. Majlis-majlis sekolah
Melaporkan kepada PK HEM sebarang masalah berkaitan untuk tindakan selanjutnya.
(B) PENGURUSAN PENGAWAS
Melantik, melucut dan menyediakan garis panduan bidang tugas pengawas bagi memastikan peraturan sekolah dipatuhi.
Memastikan semua pengawas diberikan pendedahan dan mematuhi peraturan dan panduan disiplin sekolah.
Memastikan pengawas menghadiri mesyuarat agung, mesyuarat bulanan dan taklimat mingguan.
Menyediakan jadual bertugas pengawas.
Merancang dan melaksanakan Program Kepimpinan Pengawas.
Bersama-sama guru disiplin dan UBK untuk melaksanakan perancangan peningkatan sahsiah.
C04 JK UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Ting 6
Setiausaha : En. Mohd Raimi Bin Md Rawi
Penolong Setiausaha : Pn. Jenny @ Jenny Ann a/p Jayabalan
AJK
Penyelaras Sesi Pagi (Perdana) : Pn. Jenny @ Jenny Ann a/p Jayabalan
Penyelaras Sesi Pagi (T6) : Pn Ting Ping Ping
Penyelaras Sesi Petang : Cik Rosnah bt Malid
Penyelaras PPDa : En. Mohd Raimi Bin Md Rawi
BIDANG TUGAS
Merancang dan menyelaraskan program bimbingan dan kaunseling bersama Guru Bimbingan dan Kaunseling.
Menyediakan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling berfokus kepada program dan aktiviti berikut:
a. Pembangunan dan pengembangan sahsiah murid
b. Peningkatan disiplin diri murid.
c. Pengurusan kerjaya murid.
d. Psikososial dan kesejahteraan mental murid.
Menyelaraskan dan menyeliakan rekod bimbingan dan kaunseling murid dan menyediakan laporan yang diperlukan.
Menganjurkan ceramah-ceramah kerjaya untuk semua murid.
Merancang dan menyelaraskan program PRS.
Bersedia membimbing murid-murid dalam memilih kerjaya mereka.
Menjalankan program motivasi untuk murid.
Menjalankan program teknik menjawab soalan peperiksaan.
Memberikan khidmat kaunseling yang sewajarnya kepada murid-murid bermasalah disiplin yang dirujuk kepadanya.
Mengadakan kaunseling individu dan kelompok kepada murid-murid yang memerlukannya.
Menyusun atur dan melaksanakan program terancang sepanjang tahun dalam membantu sekolah membangunkan akademik, kokurikulum dan disiplin murid.
PROGRAM PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH (PPDa)
Menentukan warga sekolah didedahkan tentang Pendidikan Pencegahan Dadah.
Bekerjasama dengan komuniti setempat, agensi kerajaan dan NGO menangani penyalahgunaan dadah.
Menghadiri mesyuarat dan aktiviti/program dari pihak AADK.
Melaksanakan program pendidikan pencegahan dadah berdasarkan 4 strategi iaitu :
a. Pengurusan dan kepimpinan
b. Kurikulum
c. Kokurikulum
d. Pembangunan Sahsiah
Melaksanakan program pencegahan, pengesanan dan intervensi di peringkat sekolah.
Mengadakan sudut, laluan atau bilik PPDa.
C05 JK SEKOLAH SELAMAT / BENCANA
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Pentadbiran
Naib Pengerusi : PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : PK Hal Ehwal Murid
Penolong Setiausaha : Ketua Guru Bimbingan dan Kaunseling
AJK
Semua Guru Kanan Mata Pelajaran
Semua Ketua Panitia
Ketua Pembantu Tadbir / Pembantu Tadbir
SU JK 3K (Unit Keselamatan)
SU JK 3K (Unit Kebersihan / Keceriaan / Pencegahan Denggi)
SU JK 3K (Unit Kesihatan)
Guru Data
Guru Bimbingan dan Kaunseling
Ketua Penyelaras Tingkatan
Ketua Guru Disiplin
SU JK Skim Bantuan Buku Teks (SPBT)
Lembaga Pengelola Sekolah (LPS)
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS)
Wakil Pejabat Kesihatan Daerah (Pegawai Perubatan)
Wakil Syarikat Pembersihan Kawasan & Bangunan
Wakil Kawalan Keselamatan Sekolah (Swasta)
BIDANG TUGAS
Memberikan pendedahan kepada semua warga sekolah mengenai maksud dan tujuan Program Sekolah Selamat ini diadakan.
Mengadakan sesi taklimat kepada agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan serta komuniti setempat yang boleh membantu mempertingkatkan keselamatan di sekolah melalui Program Sekolah Selamat.
Jawatankuasa Pengurusan Bencana
menyertai/mewakili Jawatankuasa Pengurusan Bencana Peringkat Pusat/Negeri/Daerah bawah Majlis Keselamatan Negara (MKN)
menyelaras dan membekalkan data institusi pendidikan KPM dan murid/pelajar kepada MKN
menyediakan maklumat kemudahan yang terdapat di institusi pendidikan KPM
melaksanakan panduan/peraturan yang ditetapkan oleh MKN di institusi pendidikan KPM
meningkatkan pemahaman bantuan pengurusan bencana kepada warga institusi pendidikan KPM
meningkatkan kesiapsiagaan menghadapi bencana di institusi pendidikan KPM
membantu mangsa bencana dalam kalangan murid/pelajar KPM mendapatkan akses pembelajaran
menyediakan khidmat sokongan psikososial dalam kalangan warga institusi pendidikan KPM semasa dan pasca bencana
mewujudkan bilik gerakan untuk tujuan mengumpul dan menyelaras maklumat untuk disalurkan kepada pihak yang memerlukan.
C06 JK 3K (UNIT KESELAMATAN)
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : En. Devendiran Nair a/l Krisnom @ Karisnam
Penolong Setiausaha : En. Yeap Yang Cyan
AJK
Penyelaras Keselamatan Diri Murid (Pagi / Petang) :
En. Yeoh Soon Khuan
Pn. Mazlina Binti Muhamad
En. Teh Guan Cheong
Penyelaras Keselamatan Bangunan, Penyelenggaraan Perabot & Kemudahan Fizikal :
En. Muhamad Faris Bin Mohd Suhaimi
En. Goh Choong Hooi
En. Leong Kong Meng
Penyelaras Pencegahan Kebakaran / Tugas Khas (Pagi / Petang) :
Cik Tan Siew Lee
Pn. Muna Binti Tarmizi
Pn. Reegina K.Svet A/P Karunan @Stephen
Penyelaras Keselamatan Lalu Lintas / Pergerakan Murid (Pagi / Petang) :
En. Yeap Yang Cyan
En. Tan Chee Keen
En. Ku Muhammad Fadhli Bin Ku Abdul Halim
BIDANG TUGAS
Melaporkan kepada PK HEM sebarang masalah yang berkaitan risiko keselamatan untuk tindakan selanjutnya.
Menyediakan papan maklumat untuk memberitahu pelawat supaya mendapat kebenaran PGB sebelum berurusan di sekolah.
Mencadangkan lantikan pengawal lalu lintas sekolah kepada PGB.
Mendapatkan kerjasama pihak polis untuk mengawal keselamatan (jika perlu).
Merancang dan melaksanakan program keselamatan.
Mengadakan latihan mengosongkan bangunan sekurang-kurangnya satu (1) kali setahun.
Memastikan pelan laluan keselamatan dan peraturan keselamatan bilik-bilik khas ditampal di bilik darjah dan di dalam buku latihan murid.
Memastikan peralatan alat pemadam api berada di tempat sepatutnya serta memaklum pada pentadbir jika sudah menghampiri tarikh luput.
Meletakkan tanda amaran ‘BAHAYA’ di tempat-tempat yang berbahaya.
Merancang pergerakan lalu lintas dan tempat letak kenderaan pada masa majlis rasmi sekolah.
Menetapkan laluan tertentu untuk murid bagi mengelakkan kesesakan.
Melaporkan sebarang kerosakan suis, alat elektrik dan pendawaian kepada pentadbir.
Memaklumkan dengan segera kepada ibu bapa jika berlaku sekolah dicutikan kerana kecemasan, kebakaran dan bencana melalui platform komunikasi dan Internet yang ada.
Mengisi Sistem Penarafan Keselamatan Sekolah (SPKS).
KESELAMATAN DIRI MURID
1. Mendapatkan kerjasama dari pihak polis dan ibu bapa untuk membuat rondaan di kawasan-kawasan yang difikirkan berisiko dari segi keselamatan.
2. Memastikan kebersihkan semak samun kawasan, laluan dan jalan yang digunakan seharian oleh murid-murid supaya lebih terbuka dan selamat.
3. Mempamerkan poster atau peraturan mengenai keselamatan bagi meningkatkan kepekaan dan kesedaran murid tentang pentingnya amalan dan sikap sentiasa berhati-hati dan berwaspada apabila dalam perjalanan pergi dan balik sekolah.
4. Menggalakkan murid agar sentiasa berkumpulan khususnya ketika pergi dan balik dari sekolah dan melarang murid-murid berseorangan khususnya ketika berada di tempat-tempat sunyi dan terselindung tanpa pengetahuan sesiapa.
5. Menggunakan apa sahaja ruang, seperti perhimpunan mingguan, pemakluman oleh guru tingkatan, guru darjah dan warden asrama, mesyuarat staf, mesyuarat pengawas dan seumpamanya, bagi memperingatkan semua warga sekolah tentang pentingnya menjaga keselamatan dan kebajikan diri masing-masing.
6. Bekerjasama dalam merancang aktiviti bersama-sama dengan Kelab Pencegahan Jenayah yang ditubuhkan di sekolah.
KESELAMATAN BANGUNAN DAN PENCEGAHAN KEBAKARAN
Memastikan semua pendawaian di bangunan sekolah berfungsi dengan baiknya dan berada dalam keadaan selamat dengan merujuk kepada pihak JKR dan Pejabat Pendidikan Daerah/Jabatan Pendidikan Negeri.
2. Memohon kepada Jabatan Pendidikan Negeri untuk menggantikan pendawaian telah melebihi jangka masa piawaian pihak Jabatan Kerja Raya (JKR).
3. Memastikan sistem dan alat pencegahan kebakaran seperti pili bomba, pemadam api (fire extinguisher), dan alat pencegah kebakaran automatik/manual sentiasa dalam keadaan baik dan boleh digunakan.
4. Mengadakan ceramah dan pameran bomba.
5. Mengadakan aktiviti fire drill di sekolah dengan melibatkan semua murid, guru-guru, dan semua kakitangan sekolah.
6. Mengadakan demonstrasi memadam kebakaran dengan menggunakan alat pemadam api (fire extinguisher).
7. Mengadakan hari/minggu pencegahan kebakaran di sekolah.
8. Menyediakan pelan keselamatan kebakaran di sekolah.
C07 JAWATANKUASA 3K (UNIT KEBERSIHAN / KECERIAAN / PENCEGAHAN DENGGI)
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : Cik Noor Amira Bt Mohd Subri
Penolong Setiausaha : Cik Nuri Fadila Binti Lacatta
AJK
Penyelaras Kebersihan Kelas / Sekolah (Pagi / Petang) :
Pn. Mazlina Binti Muhamad
Pn. Norliyana Bt Anas
Pn. Nurul Niza Binti Harun
Penyelaras Keceriaan Kelas / Sekolah (Pagi / Petang) :
Pn. Mageswary A/P Kalimuthu
Pn. Sabriya Binti Abdul Jabbar
Pn. Nurezzati Binti Ali
Penyelaras Pencegahan Denggi dan PPDe :
Cik Zuhaira Fadhilah Binti Hamzah
Cik Nuri Fadila Binti Lacatta
Cik Subasini A/P T Subramaniam
Skuad Pencegahan Denggi
BIDANG TUGAS
Memastikan iklim suasana sekolah yang menekankan aspek kebersihan pada setiap masa.
Memastikan panduan kebersihan bagi sekolah dipatuhi.
Melibatkan penyertaan semua warga sekolah dalam perancangan dan pelaksanaan program dan aktiviti peningkatan kebersihan sekolah.
Melaksanakan saranan dan cadangan yang terkandung dalam Buku Garis Panduan Amalan Kebersihan Sekolah.
Meningkatkan usaha dan menggunakan inisiatif serta kreativiti sendiri dalam memastikan sekolah dalam keadaan indah dan bersih sepanjang masa.
Mengamalkan tindakan positif dalam memupuk kesedaran dan rasa tanggungjawab dalam diri warga sekolah supaya mereka dapat menjadikan amalan menjaga keindahan dan kebersihan sebagai cara hidup yang berkekalan.
Menangani masalah disiplin murid dengan mewujudkan persekitaran sosial sekolah yang dapat membantu perkembangan emosi, rohani dan sosial yang sihat.
Merancang cara meningkatkan keceriaan dan kebersihan persekitaran sekolah serta tandas di sekolah.
Menjadi Jawatankuasa Pelaksana Aktiviti Gotong-royong untuk keceriaan persekitaran sekolah.
Memastikan langkah-langkah pencegahan denggi dilaksanakan:
Merancang dan melaksanakan pelan tindakan pencegahan pembiakan nyamuk aedes ke arah menjadikan kawasan sekolah sebagai kawasan bebas denggi.
Memberi garis panduan kepada guru bagi menyelaraskan aktiviti pendidikan pencegahan denggi dan peranan murid sebagai agen perubahan di sekolah, rumah dan masyarakat.
Menyebar maklumat tentang bahaya nyamuk aedes dan demam denggi dalam pelbagai kaedah media.
Melibatkan pihak luar seperti agensi kerajaan dan swasta dalam merancang serta melaksanakan program pencegahan denggi.
Memantau dan melaporkan pelaksanaan Pendidikan Pencegahan Denggi.
Memantau, melaporkan dan merujuk kes-kes yang disyaki demam denggi kepada pihak berwajib.
PROGRAM PENDIDIKAN PENCEGAHAN DENGGI (PPDe)
Merancang dan melaksanakan pelan tindakan pencegahan pembiakan nyamuk Aedes ke arah menjadikan kawasan sekolah sebagai kawasan bebas denggi.
Menyebarluaskan garis panduan Pendidikan Pencegahan Denggi (PPDe) kepada warga sekolah bagi menyelaraskan aktiviti pendidikan pencegahan denggi dan peranan murid sebagai agen perubahan di sekolah, rumah dan masyarakat.
Melibatkan pihak luar seperti agensi kerajaan dan swasta dalam merancang serta melaksanakan program pencegahan denggi.
Memantau dan melaporkan pelaksanaan Pendidikan Pencegahan Denggi di sekolah.
Memantau, melaporkan dan merujuk kes-kes yang disyaki demam denggi kepada pihak berwajib.
C08 JAWATANKUASA 3K (UNIT KESIHATAN)
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Tingkatan 6
Setiausaha : Pn Syamimi Nur Aqilah bt Awalludin
Penolong Setiausaha : Pn. Puteri Nor Azirah Binti Johari
AJK
Penyelaras Pergigian / Suntikan (Pagi / Petang) :
Pn. Puteri Nor Azirah Binti Johari
Pn. Mizan Adilliah Binti Rudi
Pn. Wong Kee Yieng
Cik Yong Siew Hong
Penyelaras Bilik Rawatan (Pagi / Petang) :
Pn. Nurul Majdah Bt Musa
Pn. Wanismawati Binti Othman
Pn. Norliyana bt Anas
BIDANG TUGAS
Mengurus dan memastikan bilik rawatan dan peti ubat disediakan dan dilengkapi.
Mengumpulkan dan mengurus kad kesihatan dengan kerjasama guru kelas/ Penyelaras Tingkatan.
Membantu pegawai kesihatan mengurus pemeriksaan kesihatan gigi dan suntikan.
Membantu mengurus murid yang memerlukan rawatan awal.
Menyimpan minit-minit mesyuarat JK Pengurusan 3K.
Memastikan premis dan persekitaran sekolah, termasuk bilik darjah, tandas, asrama dan kantin sentiasa dalam keadaan bersih, selesa dan selamat supaya murid tidak dijangkiti penyakit.
Melaporkan semua kes penyakit berjangkit muntah, cirit-birit dalam kalangan murid dan kakitangan sekolah/kantin kepada Pejabat Kesihatan yang berhampiran dan tidak membenarkan murid yang disahkan menghidapi penyakit berjangkit hadir ke sekolah yang ditentukan oleh Pegawai Kesihatan yang bertauliah.
Menggalakkan murid-murid menjaga serta mengawal kebersihan diri dan kebersihan alam sekitar, seperti:
a. membasuh tangan dengan air dan sabun selepas ke tandas.
b. membasuh tangan sebelum menjamah makanan.
c. menjaga kebersihan tandas.
Menitikberatkan aspek-aspek kesihatan diri, makanan dan pemakanan, kesihatan masyarakat dan sebagainya kepada murid-murid serta menegaskan kaitannya dengan penyakit berjangkit, terutama penyakit-penyakit yang merebak melalui makanan dan minuman.
Melarang murid-murid membeli makanan dan minuman dari penjaja di luar kawasan sekolah.
Menggalakkan penyertaan dan kerjasama ibu bapa, komuniti setempat serta agensi- agensi kesihatan dalam mewujudkan sekolah sihat.
C09 JK BANTUAN DAN KEBAJIKAN
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Ting 6
Setiausaha : Cik Norhasfeza Bt Abd Rahim
Penolong Setiausaha : Cik Nur Syuhadaa Binti Bukhari
AJK
Penyelaras Biasiswa / Bantuan Kerajaan (Pagi / Petang / T6) :
En Mohd Raimi Bin Md Rawi
Cik Rosnah bt Malid
Cik Nur Syuhadaa Binti Bukhari
Penyelaras Sumbagan (MBS Union / LPS / Swasta) :
Pn. Jenny @ Jenny Ann a/p Jayabalan (LPS - Makanan Percuma)
En. Chuah Boon Yew (MBS Union)
Pn. Kasthuri A/P Veratharaju (Swasta)
BIDANG KUASA
TUGAS UMUM JAWATANKUASA
Merancang dan mengadakan projek untuk mengisi Tabung Kebajikan.
Mengenal pasti murid-murid yang memerlukan bantuan kebajikan.
Menyediakan borang permohonan, mengumpul dan membuat keputusan melalui mesyuarat.
Mengeluarkan bantuan dalam bentuk wang, pakaian, peralatan dan lain-lain.
Mengurus agihan derma dan bantuan dalam/luar dari semasa ke semasa.
Melaksanakan tugas lain yang diarahkan oleh PGB/pentadbir dari semasa ke semasa.
BANTUAN KEWANGAN
Memilih dan memperakukan murid yang layak untuk bantuan berbentuk kewangan.
Menyediakan minit mesyuarat yang lengkap mengandungi maklumat bagi tujuan auditan dan pemantauan seperti berikut:
a. Senarai nama murid yang membuat permohonan.
b. Senarai nama murid yang diperakukan oleh jawatankuasa.
c. Senarai nama murid yang tidak diperakukan bersama justifikasi penolakan.
Menentukan bayaran bantuan kewangan sama ada dimasukkan ke akaun murid, wang tunai, cek atau pemberian dalam bentuk barangan.
Memastikan urusan terimaan dan bayaran dibuat mengikut Tatacara Pengurusan Kewangan dan Perakaunan Kumpulan Wang Sekolah/Akaun Khas.
Melaporkan kepada Bahagian Kewangan, KPM sekiranya terdapat keraguan pada senarai penerima data sedia ada (DSA) dan status miskin/miskin tegar murid yang tersenarai dalam eKASIH dan Data Murid Orang Asal (DMOA).
SKIM TAKAFUL PELAJAR SEKOLAH MALAYSIA
KPM telah melantik Syarikat Takaful Malaysia Am Berhad melaksanakan Skim Takaful Pelajar Sekolah Malaysia (TPSM) untuk memberikan kemudahan kepada murid sekolah di seluruh Malaysia menuntut takaful perlindungan sekiranya berlaku kemalangan di luar jangkaan.
Tatacara membuat tuntutan:
Notis Pemberitahuan Kemalangan/tuntutan mestilah dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh kemalangan.
Pihak sekolah/ibu bapa/murid/waris boleh mengemukakan tuntutan terus ke Unit Tuntutan TPSM, Ibu Pejabat, cawangan Takaful Malaysia yang berdekatan melalui pengesahan sekolah dengan menggunakan borang tuntutan TPSM.
Borang tuntutan hendaklah diisi oleh sekolah berkenaan dengan membuat pengesahan dan perakuan daripada PGB atau PK HEM.
PGB hendaklah memastikan bahawa:
a. Murid yang menuntut ialah murid yang sah dan berdaftar di sekolah berkenaan.
b. Tuntutan yang dibuat benar-benar berada bawah skop perlindungan yang dinyatakan.
Borang tuntutan hendaklah diisi dengan betulnya dan tepatnya.
Semua borang mestilah ditandatangani oleh PGB atau PK HEM.
Bayaran manfaat tuntutan akan dimasukkan ke dalam akaun bank penerima.
C10 JK SKIM PINJAMAN BUKU TEKS
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi : PK Pentadbiran PK Kokurikulum PK Petang PK Ting 6
Setiausaha : Pn. Roseazila bt. Ali
Penolong Setiausaha : Cik Maznah bt Darus
AJK
Penyelaras SPBT Tingkatan 1 : Cik Maznah bt Darus
Penyelaras SPBT Peralihan/Tingkatan 2 : Pn. Nurul Hafizah Che Hasem
Penyelaras SPBT Tingkatan 3 : Pn. Lam Mee Chan
Penyelaras SPBT Tingkatan 4 : Pn. Siti Najwa Binti Mangsor
Penyelaras SPBT Tingkatan 5 : En. Mohammad Khairul Anwar Bin Che Mat
BIDANG TUGAS
Mengemaskinikan Bilik Buku SPBT Sekolah (BOSS).
Menyemak penyata berkomputer yang sampai bersama bekalan buku untuk tindakan selanjutnya jika ada masalah.
Menerima dan memproses buku daripada pembekal.
Mengagihkan buku kepada murid pada minggu pertama persekolahan.
Mengagihkan borang G kepada guru untuk dilengkapkan dan disimpan oleh GPK HEM.
Menyediakan senarai hapus kira untuk dihantar kepada semua murid dari semasa ke semasa.
Mengadakan pemeriksaan buku teks mengejut kepada semua murid dari semasa ke semasa.
Melantik Pembantu SPBT di kalangan murid.
Memastikan Bilik BOSS sentiasa kemas dan bersih serta semua buku tersusun mengikut mata pelajaran.
Memproses permohonan SPBT dan memberikan kelulusan sama ada layak atau tidak.
Bermesyuarat bersama Penyelaras Tingkatan apabila diperlukan.
Penyelaras Tingkatan perlu membuat senarai semak kelayakan dan selesai seminggu dari tarikh Panel Kelayakan bersidang.
Penyelaras Tingkatan membantu setiausaha SPBT mengedarkan surat pemberitahuan kelayakan.
Memastikan Guru Kelas melaksanakan tugas seperti berikut:
a. Bekerjasama dengan guru SPBT dalam pelaksanaan dan pengurusan SPBT.
b. Mengedar, mengumpul dan menyemak Borang Kelayakan Murid (Borang SPBT1) sebelum diserahkan kepada Penyelaras Tingkatan.
c. Menyediakan senarai nama layak dan tidak layak menerima SPBT.
d. Bertanggungjawab mengagihkan dan mengumpulkan semula buku teks dari murid.
e. Mengisi Borang SPBT G dan mendapatkan pengesahan penerimaan dan pemulangan buku teks dari murid.
f. Memastikan murid menggantikan buku teks yang hilang/rosak oleh murid-murid.
g. Memastikan buku teks di tangan murid dijaga dengan baiknya.
h. Memastikan murid melengkapkan maklumat diri mereka pada ruang yang disediakan pada cap SPBT.
C11 JK KANTIN
Pengerusi : Pengetua
Timbalan Pengerusi : PK Hal Ehwal Murid
Setiausaha : Pn. Suhana bt. Isahak
Penolong Setiausaha : Pn. Indra A/P Kolan Daveloo
AJK
Penyelaras Kebersihan / Keceriaan Kantin : Cik Lim Yen Chee
Penyelaras Kualiti / Harga Makanan : En. Matthew Lim Chun Soon
BIDANG TUGAS
Bertanggungjawab dan bekerjasama dengan JK Pengurusan 3K dalam mengurus hal-hal yang berkaitan dengan kesihatan, kebersihan dan keselamatan.
Bertanggungjawab memastikan kantin dan kawasan luarnya dalam keadaan bersih, tidak berbau, cantik, selesa, selamat dan sentiasa diurus. Sistem pembuangan sampah perlu diselia selalu.
Memastikan kemudahan-kemudahan di kantin seperti tempat membasuh tangan dan tong sampah serta lain-lain alat kelengkapan yang digunakan perlu ditinjau dari segi kebersihan, keselamatan dan kegunaannya dari semasa ke semasa.
Memastikan pihak kantin menyediakan makanan dan minuman halal mengikut menu dan harga seperti dalam surat perjanjian. Senarai makanan dan minuman serta harganya hendaklah dipamerkan.
Memastikan pengusaha kantin akur dengan pekeliling dan panduan Kementerian Kesihatan berkaitan dengan pengurusan kantin sekolah.
Memastikan pekerja kantin menjaga kebersihan dirinya dan mengelakkan amalan-amalan yang boleh yang menyebabkan kekotoran atau pencemaran bahan-bahan makanan dan minuman.
Memastikan makanan yang dijual di kantin mestilah bersih, bermutu, berzat, selamat untuk dimakan dan harganya berpatutan.
Memastikan alat-alat ataupun perkakas-perkakas yang digunakan, seperti pinggan mangkuk sentiasa dalam keadaan bersih.
Memastikan pengusaha/pengendali makanan memasak makanan di dalam kawasan sekolah.
Memastikan makanan bermasak yang disediakan tidak dimasak tidak melebihi empat (4) jam.
Mengadakan kempen kesedaran mengenai kebersihan makanan dan kebersihan premis makanan.
Bekerjasama dengan Jabatan Kesihatan bagi usaha-usaha peningkatan dan menggalakkan kebersihan dan kesihatan.
Mengurus sebut harga dan Perjanjian Penyewaan dan Pengurusan kantin Sekolah bagi memastikan kantin dapat beroperasi.